Częstochowa dn. 14.03.2025r.
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Regulamin niniejszy określa sprawy
dotyczące sposobu i warunków udzielania świadczeń zdrowotnych
przez podmiot leczniczy o nazwie: GABINET
MEDYCYNY ESTETYCZNEJ „LASER-MED”
z siedzibą w Częstochowie (42-200), przy ul. Jasnogórskiej
15/2,
posiadający NIP:
5732783961, REGON: 241348498-00023, dalej zwany: Podmiotem Leczniczym
bądź Laser-Med.
2. Podmiot Leczniczy jest wpisany do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Śląskiego pod numerem 000000284269 – zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie regulacjami.
3. Podmiot Leczniczy jest podmiotem będącym przedsiębiorcą w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.
§ 2
Podmiot Leczniczy działa na podstawie:
ustawy z dnia 15.04.2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1638 ze zm.),
ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2016 r. poz. 186 ze zm.),
ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1793 ze zm.) – w przypadku zawarcia umowy z NFZ,
rozporządzeń i zarządzeń wydanych na podstawie upoważnień zawartych w ustawach wymienionych w pkt 1–3,
odpowiednich zapisów ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (tekst jednolity Dz.U. z 2017 r. poz. 125 ze zm.),
niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PODMIOTU LECZNICZEGO
§ 3
1. Podstawowym zadaniem Podmiotu Leczniczego jest udzielanie świadczeń zdrowotnych mających na celu zachowanie, przywracanie i poprawę zdrowia pacjentów jak również podejmowanie działań mających na celu propagowanie zachowań prozdrowotnych.
2. Podmiot Leczniczy, poprzez działania lekarzy i innego personelu fachowego i pomocniczego, realizuje kompleksową opiekę nad pacjentem z zakresu chorób wewnętrznych oraz medycyny estetycznej.
§ 4
1. Podmiot Leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych na zasadzie pełnej odpłatności przez pacjenta.
2. Podmiot Leczniczy nie może odmówić udzielenia świadczenia zdrowotnego osobie, która potrzebuje natychmiastowego udzielenia takiego świadczenia ze względu na bezpośrednie zagrożenie zdrowia lub życia, jednakże to świadczenie musi być opłacone przez świadczeniobiorcę.
§ 5
1. Świadczenia zdrowotne w Podmiocie Leczniczym udzielane są wyłącznie przez osoby wykonujące zawód medyczny, posiadające aktualne prawo wykonywania zawodu oraz spełniające odpowiednie wymagania zdrowotne.
2. Świadczenia zdrowotne udzielane są z zachowaniem należytej staranności, zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, respektując prawa pacjenta oraz zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
3. Pomieszczenia Podmiotu Leczniczego oraz jego wyposażenie odpowiadają wymaganiom fachowym, sanitarnym i standardom określonym w odrębnych przepisach.
4. Aparatura i sprzęt medyczny wykorzystywane do udzielania świadczeń zdrowotnych są wprowadzone do obrotu i używania zgodnie z obowiązującymi przepisami, konserwowane i serwisowane zgodnie z zaleceniami producenta oraz poddawane okresowym kontrolom.
5. Personel Podmiotu Leczniczego zobowiązany jest użytkować urządzenia i sprzęt w sposób zgodny z instrukcją obsługi.
ROZDZIAŁ III
RODZAJ DZIAŁALNOŚCI LECZNICZEJ, ZAKRES UDZIELANYCH ŚWIADCZEŃ
ZDROWOTNYCH ORAZ MIEJSCE ICH UDZIELANIA
§ 6
Podmiot Leczniczy prowadzi działalność w rodzaju ambulatoryjnego świadczenia zdrowotnego.
§ 7
Podmiot Leczniczy wykonuje świadczenia zdrowotne z zakresu udzielania ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych profilaktycznych, diagnostycznych i leczniczych pacjentom w ramach świadczenia usług z zakresu medycyny estetycznej oraz zabiegów kosmetologicznych.
§ 8
1. Świadczenia zdrowotne udzielane są przez Podmiot Leczniczy w pomieszczeniach zlokalizowanych w budynku przy Jasnogórskiej 15/2 w Częstochowie.
2. Niezbędne do procesu leczniczego badania diagnostyczne, które nie mogą być wykonane w Podmiocie Leczniczym, będą wykonane w innych podmiotach wykonujących działalność leczniczą. W takiej sytuacji pacjent będzie każdorazowo informowany o miejscu wykonania badań diagnostycznych i ich szacunkowym koszcie.
ROZDZIAŁ IV
STRUKTURA ORGANIZACYJNA PODMIOTU LECZNICZEGO.
§ 9
1. Podmiot Leczniczy prowadzi działalność w zakresie świadczeń zdrowotnych zgodnie z nazwą i zakresem działania swych komórek organizacyjnych ujętych w księdze rejestrowej Podmiotu Leczniczego w Rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
2. Szczegółowy zakres czynności pracownika lub współpracownika Podmiotu Leczniczego określa umowa oraz indywidualny zakres czynności pracownika lub współpracownika.
ROZDZIAŁ V
PRZEBIEG UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ – POBIERANIA OPŁAT I WYSOKOŚĆ OPŁAT
§ 10
1. Podmiot Leczniczy organizuje udzielanie świadczeń zdrowotnych w sposób zapewniający pacjentom najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń, właściwą ich dostępność i należytą jakość udzielanych świadczeń.
2. Świadczenia ambulatoryjne udzielane są od poniedziałku do soboty. Szczegółowy harmonogram udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej znajduje się w recepcji oraz na drzwiach Podmiotu Leczniczego.
3. Świadczenia zdrowotne udzielane są w miarę możliwości na bieżąco, po dokonaniu rejestracji. Rejestracja jest dokonywana osobiście przez pacjenta, przez członków jego rodziny lub osoby trzecie, może być również zrealizowana telefonicznie bądź za pomocą mediów społecznościowych (Facebook/Instagram).
4. Pacjenci przyjmowani są w ustalonych terminach. W razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania terminu udzielenia świadczenia, a które uniemożliwiają zachowanie ustalonego terminu, Podmiot Leczniczy w każdy dostępny sposób informuje pacjenta o zmianie terminu.
5. W przypadku, gdy pacjent nie może stawić się w wyznaczonym terminie powinien poinformować o tym fakcie Podmiot Leczniczy co najmniej z 24-godzinnym wyprzedzeniem. W sytuacji, gdy przyczyna niestawienia się w wyznaczonym terminie nie ma charakteru losowego na pacjenta, w przypadku niektórych świadczeń, może być nałożona opłata z tytułu pozostawania przez Podmiot Leczniczy w gotowości do udzielenia świadczenia i niemożności zarejestrowania na dany termin innego pacjenta. O możliwości nałożenia takiej opłaty pacjent jest informowany w dacie rejestracji.
6. Podmiot ma prawo do odmowy udzielenia świadczenia w razie braku przestrzegania zapisów niniejszego Regulaminu w zakresie regulującym obowiązki pacjenta, a w szczególności: braku dbałości o mienie Podmiotu Leczniczego, niepunktualności (w tym opuszczania umówionych wizyt) oraz posiadania przez pacjenta nieuregulowanych zobowiązań finansowych wobec Podmiotu Leczniczego za udzielone świadczenia medyczne. Zapisy niniejszego ustępu nie naruszają regulacji zawartej w § 4 ust. 2 Regulaminu Organizacyjnego.
§ 11
1. Świadczenia zdrowotne w pomieszczeniach Podmiotu Leczniczego są udzielane odpłatnie. Przed udzielaniem świadczeń pacjent jest informowany o przewidywanych kosztach. Cennik udzielanych świadczeń zdrowotnych jest dostępny w recepcji Podmiotu Leczniczego oraz na stronie internetowej pod adresem www.laser-med.pl.
2. Odpłatne świadczenia zdrowotne są udzielane zgodnie z kryteriami medycznymi oraz w sposób nieograniczający dostępności świadczeń dla pacjentów i zapewniający poszanowanie zasady sprawiedliwego, równego i przejrzystego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej.
3. Świadczenia mogą być udzielane pacjentom bezpłatnie wyłącznie po każdorazowej zgodzie kierującego Podmiotem Leczniczym.
ROZDZIAŁ VI
WSPÓŁDZIAŁANIE Z INNYMI PODMIOTAMI WYKONUJĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ
§ 12
1. Podmiot Leczniczy, w celu zapewnienia ciągłości przebiegu udzielania świadczeń zdrowotnych może współdziałać z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą lub udzielającymi świadczeń zdrowotnych na rzecz tych pacjentów.
2. Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą odbywa się z poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta.
ROZDZIAŁ VII
SPOSÓB KIEROWANIA PODMIOTEM LECZNICZYM
§ 13
1. Kierującymi Podmiotem Leczniczym są Krystyna i Robert Hubiccy. Kierującym podlegają wszyscy pracownicy, a w szczególności osoby udzielające świadczeń zdrowotnych w ramach funkcjonowania Podmiotu Leczniczego.
2. Na zewnątrz Podmiot Leczniczy reprezentowany jest przez Krystynę i/lub Roberta Hubickich (w zależności od zakresu reprezentacji) lub pełnomocnika.
3. Kierujący podejmują samodzielnie decyzje dotyczące funkcjonowania Podmiotu Leczniczego i ponoszą za nie odpowiedzialność.
4. Kierujący Podmiotem Leczniczym odpowiedzialni są za wykonywanie wszystkich obowiązków i praw, jakie na Podmiot Leczniczy nakładają powszechnie obowiązujące przepisy.
5. Do wyłącznej dyspozycji Kierujących zastrzeżone są:
organizowanie i kierowanie pracą podległych mu pracowników,
zatwierdzenie planów inwestycyjnych,
tworzenie aktów normatywnych (zarządzenia wewnętrzne),
wydawanie upoważnień i pełnomocnictw (ogólnych jak i do załatwiania określonych spraw),
reprezentowanie Podmiotu Leczniczego przed organami kontroli w trakcie ich przeprowadzania jak i w postępowaniu pokontrolnym,
zawieranie umów na usługi medyczne,
podpisywanie umów cywilno-prawnych,
zatrudnianie i zwalnianie pracowników,
występowanie i współpraca z mediami,
wykonywanie obowiązków pracodawcy w rozumieniu Kodeksu pracy.
§ 14
1. Za pracę i funkcjonowanie danej komórki organizacyjnej odpowiada bezpośrednio kierownik lub osoba, której Kierujący powierzył te zadania.
2. Pracownik zajmujący stanowisko kierownicze zobowiązany jest do planowania, organizowania, nadzorowania oraz kontroli funkcjonalnej działalności komórki, którą kieruje.
ROZDZIAŁ VIII
UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ I WYSOKOŚĆ OPŁAT ZA
UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ
§ 15
1. Ochrona danych pacjenta zawartych w dokumentacji medycznej przed dostępem osób nieuprawnionych stanowi jedno z istotnych zadań Podmiotu Leczniczego.
2. Podmiot Leczniczy może udostępnić dokumentację medyczną pacjenta tylko osobom, podmiotom i instytucjom, które na mocy odrębnych ustaw, a w szczególności ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, są upoważnione do dostępu do dokumentacji medycznej.
§ 16
1. Podmiot Leczniczy udostępnia dokumentację medyczną osobom i podmiotom wskazanym w art. 26 ust. 1-4 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
2. Dokumentację medyczną udostępnia się podmiotom uprawnionym na podstawie pisemnego wniosku lub pisemnego wystąpienia organów bądź instytucji publicznych.
§ 17
1. Podmiot leczniczy jest zobowiązany prowadzić dokumentację medyczną osób korzystających z jej świadczeń zgodnie z przepisami obowiązującego prawa.
2. Do przetwarzania danych zawartych w dokumentacji medycznej, w celu ochrony zdrowia, udzielania oraz zarządzania udzielaniem świadczeń zdrowotnych, utrzymania systemu teleinformatycznego, w którym przetwarzana jest dokumentacja medyczna, i zapewnienia bezpieczeństwa tego systemu, są uprawnione:
osoby wykonujące zawód medyczny;
inne osoby wykonujące czynności pomocnicze przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych, a także czynności związane z utrzymaniem systemu teleinformatycznego, w którym przetwarzana jest dokumentacja medyczna, i zapewnieniem bezpieczeństwa tego systemu, na podstawie upoważnienia administratora danych.
3. Osoby, o których mowa w ust. 2 pkt 2) są obowiązane do zachowania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem uzyskanych w związku z wykonywaniem zadań. Osoby te są związane tajemnicą także po śmierci pacjenta.
4. Pacjenci Podmiotu Leczniczego mają prawo dostępu do dotyczącej ich dokumentacji medycznej.
5. Dokumentacja medyczna jest także udostępniana przedstawicielom ustawowym pacjentów. Uzyskanie dostępu do dokumentacji medycznej pacjentów przez inne osoby, w tym osoby najbliższe nie będące przedstawicielami ustawowymi uwarunkowane jest pisemnym upoważnieniem ich przez pacjenta, które należy przedstawić w recepcji podmiotu leczniczego.
6. Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
do wglądu, w tym także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia, w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych, z wyłączeniem medycznych czynności ratunkowych, albo w siedzibie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem pacjentowi lub innym uprawnionym organom lub podmiotom możliwości sporządzenia notatek lub zdjęć;
przez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku;
przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta;
za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej (dotyczy dokumentacji prowadzonej w formie elektronicznej);
na informatycznym nośniku danych (dotyczy dokumentacji prowadzonej w formie elektronicznej).
7. Dokumentacja medyczna prowadzona w postaci papierowej może być udostępniona przez sporządzenie kopii w formie odwzorowania cyfrowego (skanu) i przekazanie za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznym nośniku danych, na żądanie pacjenta lub innych uprawnionych organów lub podmiotów.
8. Udostępnianie dokumentacji następuje w sposób zapewniający zachowanie poufności i ochronę danych osobowych. Elektroniczna dokumentacja medyczna, o której mowa w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, jest udostępniana na zasadach określonych w przepisach tej ustawy.
9. Dopuszcza się udostępnienie elektronicznej dokumentacji medycznej poprzez przesłanie pliku na skrzynkę e-mail podaną przez upoważnionego wnioskodawcę. Taki plik jest każdorazowo opatrzony hasłem, aby nie mógł być odczytany przez osoby niepowołane.
§ 18
1. Wnioski o udostępnienie dokumentacji medycznej mogą być składane w formie pisemnej w recepcji Podmiotu Leczniczego w godzinach jego pracy bądź listownie.
2. Podmiot Leczniczy podejmuje decyzje o udostępnieniu dokumentacji medycznej bez zbędnej zwłoki, jednakże w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty otrzymania wniosku w tej sprawie.
§ 19
Wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej i potwierdzenie jej udostępnienia przechowuje się wraz z dokumentacją medyczną.
§ 20
1. Udostępnianie dokumentacji medycznej poprzez sporządzanie jej wyciągów, odpisów lub kopii podlega następującym opłatom w odniesieniu do przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej “Monitor Polski”, począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło ogłoszenie.
Wysokość opłaty uwzględnia podatek od towarów i usług, jeżeli usługa jest opodatkowana tym podatkiem:
0,002 za jedną stronę̨ wyciągu lub odpisu dokumentacji medycznej,
0,00007 za jedną stronę̨ kopii albo wydruku dokumentacji medycznej,
0,0004 za udostępnienie dokumentacji medycznej na elektronicznym nośniku danych
2. Za udostępnienie dokumentacji medycznej do wglądu w siedzibie Podmiotu Leczniczego nie pobiera się opłaty.
3. Termin przeglądania dokumentacji medycznej wyznacza Podmiot Leczniczy.
4. Osoba przeglądająca dokumentację medyczną ma prawo robić notatki czy sporządzać fotokopie.
5. Wgląd w dokumentację medyczną dokonywany jest w obecności pracownika Podmiotu Leczniczego.
6. Opłaty, o której mowa w ust. 1 powyżej, nie pobiera się:
w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie;
w innych przypadkach określonych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa;
jeśli tak postanowi Podmiot Leczniczy.
§ 21
Odmowa udzielenia dostępu do dokumentacji medycznej przez Podmiot Leczniczy wymaga zachowania formy pisemnej i podania uzasadnienia.
ROZDZIAŁ IX
PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTÓW
ROZPATRYWANIE SKARG PACJENTÓW
§ 22
1. Pacjent ma prawo, w szczególności, do:
poszanowania jego godności, intymności oraz uprzejmego traktowania przez personel placówki,
usług zdrowotnych świadczonych przez personel o odpowiednich kwalifikacjach, zgodnie z wymaganiami wiedzy medycznej, dostępnymi metodami i środkami, zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz należytą starannością,
uzyskania od osoby wykonującej zawód medyczny przystępnej informacji o stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu, w zakresie udzielanych przez tę osobę świadczeń zdrowotnych oraz zgodnie z posiadanymi przez nią uprawnieniami – a po uzyskaniu tej informacji, przedstawienia swego zdania w tym zakresie;
wyrażania zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub ich odmowy, po uzyskaniu informacji o proponowanym postępowaniu.
2. Pacjent, mając na uwadze chęć jak najlepszego zabezpieczenia jego potrzeb zdrowotnych i należytego poziomu świadczeń, powinien:
zachowywać się w sposób nie zakłócający pracy Podmiotu Leczniczego, a także spokoju i dóbr innych osób korzystających z usług Podmiotu Leczniczego,
poszanowania mienia Podmiotu Leczniczego,
współpracować z personelem Podmiotu Leczniczego przy w wykonywaniu czynności przyczyniających się do przywrócenia lub utrzymania zdrowia,
przestrzegać zakazu palenia wyrobów tytoniowych oraz spożywania alkoholu, środków odurzających i innych substancji o podobnym działaniu w pomieszczeniach Podmiotu Leczniczego.
§ 23
1. Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy albo opiekun faktyczny ma prawo złożyć skargę dotyczącą nieprawidłowego postępowania w ramach funkcjonowania Podmiotu Leczniczego.
2. Skargę, w której winien znaleźć się opis zdarzenia, które wnoszący skargę, uznaje za naruszające jego prawa bądź obowiązujące przepisy można:
złożyć w formie pisemnej w siedzibie Podmiotu Leczniczego,
wysłać listownie na adres siedziby Podmiotu Leczniczego,
wysłać e-mailem na adres skrzynki Podmiotu Leczniczego,
zgłosić ustnie Kierownikom Podmiotu Leczniczego.
3. Na każdą skargę zostanie udzielona odpowiedź w terminie nieprzekraczającym 30 dni od dnia jej złożenia.
§ 24
1. Niniejszy regulamin organizacyjny wchodzi w życie z dniem podpisania.
2. Zmiany do niniejszego Regulaminu wymagają formy pisemnej.
3. Podanie Regulaminu do wiadomości pacjentów następuje poprzez udostępnianie go w recepcji Podmiotu Leczniczego oraz umieszczenie na stronie internetowej Podmiotu Leczniczego.
Al. Kościuszki 27
42-202 Częstochowa – centrum
Poniedziałek – Piątek – 11:00-19:00
Sobota – 9:00-13:00